Victron VE.Bus BMS V2
De VE.Bus BMS en VE.Bus BMS V2 zijn accubeheersystemen (BMS), ontworpen als interface met, en bescherming van, één of meerdere Lithium Battery Smart 12,8 V & 25,6 V-accu's (LiFePO4 of LFP) in systemen met Victron omvormers of omvormer/laders uitgerust met VE.Bus-communicatie. Het BMS bewaakt en beschermd de accu's tegen te hoge spanning en te lage spanning van elke afzonderlijke cel, en tegen te hoge of te lage temperatuur.
Afhankelijk van de status van de accu of accu's zal het BMS:
Een vooralarm geven om te waarschuwen voor dreigende te lage spanning in de cel.
Het omvormen uitschakelen bij te lage spanning in de cel; bij VE.Bus omvormers of omvormer/laders gaat dit via de VE-Bus, en bij andere belastingen via de klem “Belasting loskoppelen”.
Uitschakelen bij te hoge spanning of te hoge of te lage temperatuur in de cel; bij VE.Bus omvormers of omvormer/laders wordt het laden uitgeschakeld via de VE-Bus, bij andere laders worden uitgeschakeld via de klem “Belasting loskoppelen”.
De “original” VE.Bus BMS wordt liefst gebruikt in systemen zonder GX-apparaat.
De VE.Bus BMS V2 is de “volgende generatie” en heeft extra functies, zoals:
Externe aan/uit-aansluitklemmen.
- In staat om VE.Direct en VE.Can zonneladers via een GX-apparaat uit te schakelen.
- Mogelijkheid om de VE.Bus omvormer/lader vanuit meerdere apparaten te besturen, zoals de Digital Multi Control, de VE.Bus Smart dongle en/of een GX-apparaat.
- Aansluitklemmen voor hulpvoedingsingang en hulpvoedingsuitgang waardoor een GX-apparaat van stroom voorzien blijft ook wanneer het systeem wordt uitgeschakeld.
De volgende items zitten in de doos:
• 1x VE.Bus BMS V2.
• 1x netspanningsdetector.
• 1x 0,3 m RJ45 UTP-kabel.
• Stuk klittenband
Specificaties
Merk | Victron |
---|
Model | BMS |
---|
Hoogte | 72 mm |
---|
Breedte | 106 mm |
---|
Lengte of Diepte | 30 mm |
---|
Gewicht | 0,18 kg |
---|
Communicatie met VE.Bus-producten
MultiPlus, Quattro of Phoenix omvormers maken verbinding met de “MultiPlus/Quattro”-poort via een standard RJ45 UTP-kabel. De BMS zal het omvormen uitschakelen als een cel in onderspanning raakt; hij schakelt het opladen uit ingeval van overspanning of te hoge of te lage temperatuur.
Communicatie met externe apparaten
Een GX-apparaat (zoals een Cerbo GX), een Digital Multi Control (DMC)-paneel of VE.Bus Smart-dongle (en alle combinaties) kunnen op de BMS aangesloten worden via de 'Remote panel' poort. Al deze accessoires zijn met de BMS te gebruiken voor externe besturing van de schakelstatus van een VE.Bus-omvormer of -omvormer/lader (alleen aan/uit/lader).
Aansluitklemmen voor hulpvoedingsingang en hulpvoedingsuitgang
De BMS heeft een dedicated voedingsuitgang (GX-Power) voor een GX-apparaat en een hulpvoedingsingang (Aux-In) voor een externe DC-bron, zoals een AC/DC-adapter. Wanneer een systeem wordt uitgeschakeld zal het GX-apparaat gevoed blijven via de hulpvoedingsingang, of worden losgekoppeld om verdere ontlading van de accu te voorkomen.
Remote-aansluitklemmen
Deze aansluitklemmen kunnen dienen om de BMS aan of uit te zetten. Is de BMS uitgeschakeld, dan zijn beide uitgangen vrij, zodat ladingen en laders uitgeschakeld zijn. Er zijn twee remote-aansluitklemmen, “Remote L” en “Remote H”. Een externe aan- /uitschakelaar of relaiscontact kan tussen L en H worden geschakeld voor het aan- en uitzetten van de BMS. Als alternatief kan klem H verbonden worden met accu Plus, of klem L met accu Min.
LED indicatoren
De BMS geeft de volgende LED-indicaties:
• Status (blauw): Ongeveer om de 10 seconden kort oplichten geeft normale werking aan.
• Temperatuur of Cell>4 V (rood): Licht op wanneer uitgang voor het loskoppelen van de lading laag is, wegens overspanning of of te hoge temperatuur in de cel.
• Cell>2.8 V (blauw): Licht op wanneer de uitgang voor het loskoppelen van de lading hoog is en de celspanning boven 2,8 V is.
Victron VE.Bus BMS V2 Datasheet
Victron VE.Bus BMS V2 Producthandleiding