Victron Lithium Accu 12,8V/100Ah - Smart - LiFePO4
De Victron Lithium 12,8V/100Ah LiFePO4 Smart accu is gebaseerd op Lithium-ijzerfosfaat (LiFePO4 of LFP) technologie. Lithium-ijzerfosfaat (LiFePO4 of LFP) is de veiligste van de voornaamste lithium-ionaccutypes.
De Victron Smart LFP-accu's beschikken over een geïntegreerde celbalancering en celbewaking. Hierdoor kan informatie over celspanning en temperatuur van de accu worden uitgelezen en gecontroleerd met de Victron Connect Bluetooth-app. De twee kabels aan de accu zijn bedoeld om deze informatie door te geven aan een extern Battery Management System (accubeheersysteem, niet inbegrepen in de product en los verkrijgbaar via de gerelateerde producten onderaan deze pagina). Afhankelijk van welke BMS u kiest is via VE.Bus een verdere integratie met andere systeemcomponenten mogelijk zoals met een MultiPlus, een Quattro of Phoenix omvormer.
Robuust
De Victron Lithium (LiFePO4) accu's zijn zeer robuuste accu's. Een loodzuuraccu zal vroegtijdig uitvallen door sulfatering (als de accu zelden of nooit volledig wordt geladen of als deze gedeeltelijk geladen, of nog erger, volledig ontladen wordt bewaard). Een LFP-accu hoeft daarentegen niet volledig te worden geladen. De levensduur wordt zelfs iets langer door de accu gedeeltelijk in plaats van volledig op te laden. Dit is een groot voordeel van LFP in vergelijking tot loodzuur accu's. Andere voordelen zijn een groot bereik van de bedrijfstemperatuur, uitstekende cyclusprestaties, een lage interne weerstand en een hoge efficiëntie. LFP is daarom de juiste keuze voor veeleisende toepassingen.
Efficiënt
De energie-efficiëntie van een LFP-accu is veel hoger dan bij een loodzuur-accu. Zeker bij autonome toepassingen met zonne- en/of windenergie kan dit van wezenlijk belang zijn.
De retour energiedoeltreffendheid (ontlading van 100% naar 0% en terug naar 100% opgeladen) van de gemiddelde loodzwavelzuurbatterij bedraagt 80%. De retour energiedoeltreffendheid van een LFP-accu bedraagt 92%.
Ook het laadproces is voor LFP-accu’s efficiënter. Het laadproces van loodzuuraccu's wordt vooral inefficiënt wanneer de laadstatus van 80% is bereikt. Het resulteert in efficiënties van 50% of zelfs minder in zonne-energiesystemen die een aantal dagen reserve-energie vereisen (zo’n accu werkt veelal met een laadstatus van 70% tot 100% en dat betekent dat de accu steeds op een zeer inefficiënt rendement draait). Een LFP-accu heeft echter nog een efficiëntie van 90% bij lichte ontladingen dus gaat hiermee veel efficiënter om. Het resultaat is een beter werkend systeem met een beduidend hoger rendement.
Bluetooth en de Victron App
Via Bluetooth met de Victron Li-ion App krijgt u inzicht in cel voltages, temperatuur en alarmstatus. Dit kan zeer nuttig zijn om (potentiële) problemen, zoals cel onbalans, te lokaliseren.
De opbouw van de accu
De nominale spanning van een LFP-cel is 3,2V (bij loodzuur is dat 2 V/cel). Een 12,8V LFP-accu bestaat uit 4 in serie geschakelde cellen.
Parallele schakeling mogelijk
De LFP-accu's beschikken over een geïntegreerde celbalancering en celbewaking. Tot 5 accu's kunnen parallel worden geschakeld en vier 12V-accu’s of twee 24V accu’s kunnen in serie worden geschakeld. Het resultaat kan dan een 48V accubank van maximaal 1500 Ah zijn. De kabels voor celbalancering/-bewaking kunnen in een ringnetwerk met elkaar worden verbonden en moeten worden aangesloten op een Battery Management System (accubeheersysteem) of BMS (zie hiervoor ook de gerelateerde producten onderaan deze pagina).
Accubeheersysteem (BMS = Battery Management System)
Het BMS wordt aangesloten op de BTV’s van de accu. De belangrijkste functies van het BMS zijn:
1. Het genereert een pre-alarm wanneer de spanning van een accucel daalt naar minder dan 3,1 V (aanpasbaar 2,85-3,15 V).
2. Ontkoppelt of sluit het laden af wanneer de spanning van een batterijcel daalt naar minder dan 2,8 V (aanpasbaar 2,6 V-2,8 V).
3. Stopt het laadproces wanneer de spanning van een accu-cel boven de 4,2V komt.
4. Schakelt het systeem uit wanneer de temperatuur van de cel boven de 50°C komt.
Een BMS is apart verkrijgbaar en meer informatie hierover leest u ook in de productomschrijving bij de verschillende aangeboden BMSen (ze staan onderaan deze pagina bij de gerelateerde producten).
Details
Nominale spanning: 12,8V
Nominale capaciteit bij 25°C: 100Ah
Nominale capaciteit bij 0°C: 80Ah
Nominale capaciteit bij -20°C: 50Ah
Nominale energie bij 25°C: 1280Wh
Levensduur van de accu (capaciteit ≥ 80% van nominaal)
80% DoD: 2500 cycli
70% DoD: 3000 cycli
50% DoD: 5000 cycli
Detail m.b.t. ontladen
Maximum continue ontlaadstroom: 200A
Aanbevolen continue ontlaadstroom: ≤100A
Spanning bij volledige ontlading: 11,2V
Bedrijfstemperatuur bij ontladen: -20°C tot +50°C
Bedrijfstemperatuur bij laden: +5°C tot +50°C
Opslagtemperatuur: -45°C - +70°C
Vochtigheidsgraad (geen condens): Maximaal 95%
Beschermingsklasse: IP22
Details m.b.t. het laden
Laadspanning: Tussen 14V en 14,4V (14,2V aanbevolen)
Float-spanning: 13,5V
Maximum laadstroom: 200A
Aanbevolen laadstroom: ≤50A
Overige details
Maximale opslagtijd bij 25°C en volgeladen: 1 jaar
BMS-verbinding: Kabel (mannetje en vrouwtje) met ronde M8-stekker, lengte 50cm
Stroomverbinding (schroefdraad): M8
Afmetingen: 197 x 321 x 152 mm
Gewicht: 15 kg
Let op: Accu's vallen onder de uitzonderingen van het herroepingsrecht vanwege hun beperkte houdbaarheid. Om kwaliteits- en veiligheidsredenen kunnen deze artikelen niet retour gestuurd worden. Heeft u vragen of behoefte aan advies? Neem dan gerust contact met ons op.